SANTRI PUNYA BANYAK CERITA

Jangan Gelisah Jika Sudah Bertawakkal

     Mudah-mudahan Allah mengembalikan kesehatan kepada orang yang sedang sakit, karena hembusan kebaikan-Nya kepada hambah-Nya sentiasa berterusan.

     Firman Allah yang berikut ini di tujukan kepada orang yang sentiasa berada di bawah keridhaan dan kekuasaan Allah. Orang yang tidur dengan bantal yang lembut ktika cuaca sejuk, tiada kesedihan yang singgah di  hatinya, dan tiada air mata yang berlinang di pipinya. Juga ditujukan kepada orang yang kehilangan anak-anak, kekasih, bapa dan sahabat. Bahkan kepada setiap orang yang beriman yang sedang bersedih dan berduka. Mudah-mudahan Allah memberi ganjaran pahala yang besar, mengangkat darjat dan mencukupkan kekurangan anda. Allah s.w.t. berfirman:

     "Minta tolonglah (kepada Allah) dengan sabar dan sembahyang. Sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk."

                                                                                  (Surah Al-Baqarah: 45)

     Sayidina Ali k.w. perna berkata:" Perumpamaan sabar dan iman adalah seperti kepala tubuh." Karena itu bergembiralah dengan pahala akhirat, iaitu syurga Firdaus dan syurga' Adn, yang ada di sisi Allah yang maha Esa. Itulah habuan dan balasan bagi amalan dan perbuatan anda. Tahnia untuk anda karena kesungguhan anda tetap dalam iman, sabar dan menahan diri. Anda akan tahu bahwa anda sentiasa beruntung. Berbahagialah orang yang sabar.

     "Allah Maha Lemah-Lembut kepada para hamba-Nya."


(terapi mengatasi kebosanan)

Jangan lupa komentarnya sobat