SANTRI PUNYA BANYAK CERITA

Setiap Hari Baru Adalah Peluang

     Jika anda ditimpa musibah, bersabarlah, karena Allah pasti menunjukkan jalan keluarnya.
    
     Duduklah dengan tenang dan khusyuk selepas sembahyang menunaikan sembahyang subuh selagi dalam keadaan menghadapke kiblat. Tidak perlu terlalu lama, memadailah sekitar sepulu atau lima belas minit. Setelah berzikir  berdoalah kepada Allah meminta dikurniakan hari indah, baik dan penuh berkat.

     Mohonlah kepada Allah agar menjadikan hari itu merupakan hari yang bahagia, penuh kejayaan, peningkatan dan kejayaan, peningkatan dan kejayaan buat Anda - jauh dari sembarang dosa, tekanan dan masalah-masalah yang seumpamanya. Hari ini dimana rezeki bak air sungai yang mengalir rezeki yang penuh kebaikan, bebas dari masalah hidup, terhindar dari kesedihan, dan terjauh dari kecemasan.

     Mohonlah kebahagiaan dari Allah, begitu juga rezeki dan ketenangan hidup. Hanya dari Allahlah kebaikan itu datang, justru, kepadanyalah ia sepatutnya dipinta. Kebiasaan duduk yang sebentar ini akan menjadi senjata yang ampu bagimu untuk menghadapi sebarang masalah yang dan berlaku pada hari itu. Mudah-mudahan hari itu anda lalui dengan penuh berkat dan kemenangan.

     Selain itu, anda dinasihatkan juga melakukan hal yang serupa (khusuk dan menghayavi) setiap kali anda hendak menyudahi kerja. Demikian juga ketika anda  duduk mendengar bacaan Al-Quran, sama ada dari kaset, radio, atau dari seorang yang baik bacaannya. Ketika mendengar ayat-ayat Allah dibacakan hendaklah anda khusyuk mendengarnya karena ia boleh melenyapkan kekeruhan dan keraguan dalam hatimu. Dengan berbuat demikian, anda dapat merasakan keadaan yang lebih tenang dan hati yang lebih tenteram.

     Jnganlah terlalu memberi tumpuhan kepada sesuatu yang anda tidak mungkin dapat melakukannya. Eloklah cubah memperbaiki sesuatu yang anda dapat melakukannya.

( JANGAN BERPUTUS ASA DON' T GIVE UP Hamdan Lutfi, Hal. 534 - 535 ) Edisi Bahasa Melayu
Artikel ittihadboys07.blogspot.com

Jangan lupa komentarnya sobat